Menulis skrip

Tulis Skrip

Pilihkan satu tugas yang pendek atau konsep yang anda boleh menggambarkan di kira-kira 100 hingga 300 patah perkataan. Anda biasanya bercakap kira-kira 100 perkataan seminit, dan video yang ideal tiga minit atau kurang (kadang-kadang sehingga lima minit, tetapi benar-benar tidak lagi). Tulis skrip sebagai conversationally yang mungkin, dan membacanya dengan kuat beberapa kali apabila anda berjalan melalui setiap langkah.

Saya menyimpan skrip saya dalam dokumen Word dan menyerlahkan dalam hijau tempat-tempat di dalam skrip yang memerlukan tindakan. Sebaik-baiknya, pastikan anda mempunyai dua monitor atau satu monitor yang besar, sehingga apabila ia datang masa untuk merakam, anda boleh membuka skrip anda pada satu monitor semasa rakaman pada yang lain.

2. Menyediakan Simulasi

Oleh simulasi, maksud saya merakamkan Tindakan skrin. Anda perlu data palsu dan persekitaran ujian yang stabil untuk menubuhkan simulasi anda. Jika anda tidak mempunyai data palsu, anda boleh menutupinya atau Photoshop keluar kemudian, tetapi ia akan menjadi membosankan untuk berbuat demikian. Persediaan data palsu boleh menjadi sukar, jadi langkah ini mungkin memerlukan cukup sedikit persediaan.

Main melalui tugas-tugas dan menubuhkan apa-apa jenis maklumat, peristiwa, atau sampel data lain yang anda mahu untuk menunjukkan. Pastikan kerja-kerja simulasi dan adalah sesuatu yang anda boleh menunjukkan dengan cara yang mudah. Anda mungkin mahu mengamalkannya beberapa kali untuk memastikan skrip anda sepadan dengan semua tindakan yang anda akan ambil.

3. Rakam Simulasi dan Narration

Saiz semula viewport pada pelayar anda untuk 1280 x 720. Dengan Chrome, anda boleh menambah lanjutan dipanggil Window Resizer untuk mengubah saiz pelayar anda. Buka perisian rakaman anda dan tarik tingkap rakaman untuk viewport anda (saiz 1280×720 piksel) – dimensi ini akan membolehkan video anda untuk memaparkan sebagai HD. Jika dimensi anda adalah kurang daripada ini, anda tidak akan mempunyai data piksel cukup untuk menjadikan video anda dalam HD. Ini mungkin penting kepada anda, walaupun, jadi jika anda memutuskan untuk merakam dengan dimensi yang lebih kecil, saya cadangkan rakaman pada dimensi yang sama yang anda bercadang untuk menerbitkan video. Mengubah saiz lebih kecil biasanya keputusan dalam video kabur.

Meletakkan skrip anda pada satu memantau dan merakam simulasi pada monitor lain (atau komputer lain, jadi anda boleh menggunakan kedua-dua tikus – satu untuk menatal skrip anda, dan satu untuk simulasi).

Anda mungkin mendapati diri anda menyeleweng sedikit daripada skrip seperti yang anda cuba untuk menjadi perbualan dan semulajadi – itulah denda. Skrip biasanya menyesuaikan sedikit pula yang anda patut kepada Tindakan skrin dan suara semula jadi perbualan. Adalah penting untuk mengekalkan cecair skrip anda.

Seperti yang anda merakam simulasi, jangan bimbang tentang suara anda. Sebaliknya, fokus pada mendapatkan bersih, Tindakan skrin lancar. Tarik tetikus anda seperti biasa (menggunakan tetikus biasa, bukan langkah tersentak-sentak pad sentuh a), dan cuba untuk tidak menggerakkan tetikus di sekitar semasa anda bercakap (ia membuatkan pasca produksi mengedit jauh lebih sukar jika anda lakukan). Jangan sekali-kali menggoyangkan tetikus anda untuk menekankan mata.

Jika anda gagap atau salah mengucapkan perkataan, jangan bimbang mengenainya. Pastikan masa tindakan anda sepadan dengan masa suara anda.

4. Re-rekod Audio

Buka projek rakaman dan mengasingkan audio. (Dalam Camtasia untuk Mac, tekan Ctrl + Klik pada rakaman pada garis masa dan pilih Audio berasingan dari Video.). Eksport (atau “Kongsi” di Camtasia) fail audio (format wav), dan kemudian membuka audio dalam Audacity (atau beberapa editor audio yang lain). Mainkan audio sekali lagi dan pastikan skrip anda perlawanan audio kata demi kata. Biasanya terdapat beberapa perubahan spontan saya membuat semasa rakaman, jadi saya sekarang mengedit skrip saya untuk memastikan ia sepadan dengan apa yang saya katakan.

Seterusnya, memainkan audio sekali lagi dan masukkan nombor di mana anda berhenti seketika. Jika anda menjeda 3 saat selepas tindakan, jenis 3 dalam ruang itu. Format semua nombor-nombor dalam merah supaya mereka menonjol.

Sekarang membuat trek baru (Command + N), meletakkan kursor anda di landasan yang betul, dan tekan Shift + R untuk menambah rakaman anda di landasan yang baru. (Jika anda tidak menekan Shift + R, maka setiap kali anda merakam, Audacity akan mewujudkan laluan baharu.) Baca melalui keseluruhan skrip anda, berhenti di mana anda menyatakan untuk berhenti seketika.

Setakat yang teknik suara latar untuk rakaman, cuba untuk mengubah pic suara anda (intonasi), elakkan irama berulang-ulang, mengucapkan dgn jelas, bercakap dengan yakin, dan adukkan pacing anda untuk bunyi yang lebih semula jadi.

Merakam semula selepas anda audio, bermain kedua-dua trek pada masa yang sama dan menandingi masa. Menjeda anda tidak akan sepadan dengan sempurna, tetapi anda boleh dengan mudah menyesuaikan ruang di antara gelombang audio untuk mendapatkannya rapat.

Video berikut menunjukkan bagaimana untuk sync rakaman baru dengan yang lama – lebih dubbing suara. Saya mengambil masa kira-kira 15 minit untuk menyegerakkan dengan suara yang digelar dengan rakaman asal di sini.

Pada asasnya, anda mengalih sunting lebih suara asal anda dengan suara yang baru. Biasanya ini tidak akan menjadi begitu rumit kecuali bahawa anda kemungkinan besar mempunyai masa yang rumit untuk perlawanan. Oleh kerana anda boleh dengan mudah menambah atau mengalih keluar ruang dalam Audacity, ia adalah mudah untuk menyesuaikan masa supaya kedua-dua trek adalah selari.

Sekarang menutup mulut jurang panjang antara gelombang audio (Command + L) untuk menghapuskan apa-apa bunyi pernafasan kuat, dan anda selesai.

Mengimport Ulang audio semula rakaman semula ke dalam Camtasia dan masukkannya pada garis masa.

5. Selepas proses Simulasi

Mendengar audio dengan simulasi dan mengeluarkan apa-apa, berhenti sejenak yang tidak perlu panjang atau saat-saat yang tidak bertindak. Sebagai contoh, jika skrin yang mengambil masa terlalu lama untuk memuatkan, anda boleh memotong sedikit masa loading.

Tambah petak bual di mana perlu, seperti apabila anda mahu untuk membawa perhatian kepada beberapa objek pada skrin. Jika anda mempunyai data sebenar untuk menyembunyikan, tambah petak bual yang lancar menutup-tempat. Anda akan perlu untuk zum dalam sedikit untuk membuat petak bual tepat.

Tambah tajuk slaid dua saat yang menerangkan maksud video. Pudar ia keluar sebagai anda beransur-ansur dalam rakaman. Untuk slaid tajuk, saya sering membuat 1280 x 720px pudar grafik antara muka perisian saya menunjukkan, dengan kawasan kandungan utama terpadam keluar. Saya menambah tajuk video di sudut kanan bawah dan bukan pusat untuk menampung butang main, yang meliputi apa sahaja yang di tengah-tengah.

Program perisian yang berbeza mempunyai pilihan yang berbeza untuk petak bual, penjelasan, dan animasi. Cadangan saya adalah untuk memastikan ia mudah yang mungkin. Saya biasanya mengelakkan kuali dan Zum kerana mereka membuat editing yang tidak perlu. Saya tidak menambah terlalu banyak petak bual sama ada. Semua yang anda menambah video anda akan meningkatkan saiz failnya dan menjadikannya lebih memakan masa untuk menghasilkan. Pastikan ia mudah, menunjukkan pengguna bagaimana untuk melakukan tugas tertentu (seperti dengan video yang onlynda.com).

Biasanya saya tidak mengintegrasikan trek muzik, tetapi jika anda lakukan, saya cadangkan melayari istockaudio yang baik “gelung” atau “menyengat.” (By the way, jika anda mencari lagu latar belakang gelung yang baik yang tidak mengganggu, maklumkan kepada saya.)

6. Menerbitkan dan Mengintegrasikan Video In yang

Menyebabkan video kepada format MP4 dan memuat naik ke pelayan anda. Di tempat kerja saya, kami kini menggunakan Brightcove, yang pakej pemain sendiri ke atas media.

Saya juga memuat naik video ke YouTube juga. Berikut adalah mengapa. Pertama, apabila anda memuat naik video MP4 1280×720 anda ke YouTube, ia menyebabkan video secara automatik dalam HD. Format HD adalah kritikal untuk screencasts perisian, kerana anda biasanya menunjukkan muka dengan teks kecil. Tanpa HD, teks akan kelihatan kabur. Dengan HD, teks kelihatan tajam.

Kedua, YouTube juga secara automatik mensegerakkan kapsyen anda dengan suara (melalui terbina dalam perisian pengecaman suara). Mengambil skrip yang anda gunakan, dan hanya memuat naik dalam seksyen kapsyen yang video. Auto-sync adalah agak luar biasa. Bukan sahaja ia membantu bukan penutur asli dan orang kurang pendengaran, ia juga meningkatkan pengoptimuman enjin carian video anda. Dan ia membantu mengukuhkan pembelajaran. Untuk maklumat lanjut mengenai menambah kapsyen, lihat post saya, Menambah Kapsyen ke Video YouTube.

Apabila anda membenamkan video YouTube, tambah & rel = 0 selepas tali untuk mengelakkan YouTube tarik dalam video berkaitan apabila hujung video anda (jika anda mahu).

Itu mengenainya.

Leave a comment